Business Case: Lampenlicht.nl en Niklas

Lampenlicht

Lampenlicht.nl is onderdeel van het snel groeiende FittinQ B.V. met online shops voor verlichtingsartikelen in onder andere Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Frankrijk, Spanje, Polen Zweden, Italië en Ierland. Lampenlicht.nl is marktleider in Nederland in de online verkoop van verlichtingsartikelen. Standaard zijn circa 3.000 verschillende artikelen op voorraad die vanuit distributiecentra in Valkenswaard en Hapert geleverd worden aan consumenten en aan de zakelijke markt.

 

Wie is FittinQ?


De pioneers bij FittinQ hebben jarenlange ervaring op het gebied van ondernemen in Europees verband. Met ruim 70 medewerkers, 4 kantoren in Europa en 1 kantoor in China, biedt FittinQ ongekende mogelijkheden voor ondernemers die Europees succes willen boeken. Hulp voor ambitieuze ondernemers, dat is wat zij doen! FittinQ neemt alle exportzorgen uit handen, zodat een onderneming zich kan concentreren op de feitelijk business. En last but not least: FittinQ biedt een time to market van 4 weken in Europees verband. Geen ellenlange opstartprocessen dus!

fittinq-logo
 

E-commerce strategie


Om invulling te geven aan de e-commerce strategie van FittinQ is het essentieel dat zowel de huidige als de toekomstige systemen naadloos op elkaar kunnen aansluiten zodat informatie eenvoudig en snel gedeeld kan worden en altijd op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar is.

In de visie van FittinQ staat de Service Bus centraal binnen de organisatie en worden de verschillende in- en externe applicaties hierop aangesloten. Vanuit de Service Bus worden alle informatiestromen centraal beheerd en bewaakt (Monitoring & Control, Exception handling).

 

Selectie criteria


Vanwege de groei van hun business is het voor FittinQ erg belangrijk om een Service Bus platform te kiezen dat goed schaalbaar is en dus kan meegroeien met de organisatie. De schaalbaarheid van het platform biedt de garantie dat ook het toekomstige volume probleemloos verwerkt kan worden waarbij tevens een hoge beschikbaarheid gerealiseerd wordt. Die hoge beschikbaarheid (High Availability) van het platform is voornamelijk belangrijk omdat de gegevensuitwisseling steeds meer synchroon gaat verlopen. Denk hierbij aan gegevensuitwisseling met webshops, ecommerce kanalen en cloud applicaties.

 

Perfect Match


FittinQ heeft gekozen voor het Niklas integration platform van Copernicus omdat het perfect aansluit op hun selectiecriteria; het is schaalbaar en betaalbaar en voldoet aan de eisen ten aanzien van Monitoring & Control en Exception Management. Door de web based user interface is het platform erg gebruikersvriendelijk en eenvoudig door de eigen 1st line support te beheren.

 

Koppeling SAP – Webshop


Als pilot project wilde FittinQ beginnen met het koppelen van de Magento webshop aan hun SAP systeem. “Magento koppelen aan SAP”, als je het snel zegt klinkt het niet spannend. Gelukkig heeft FittinQ dit project niet onderschat en is er een projectgroep gedefinieerd met daarin medewerkers van de betrokken partijen (Webshop ontwikkelaar, SAP consultant, integratie specialist en een projectmanager van FittinQ)

Na een korte inventarisatie bleek dat er 9 informatiestromen ontwikkeld moesten worden tussen SAP en de Magento webshop. Deze informatiestromen zijn eerst goed uitgeschreven in zogenaamde ‘paper mappings’. Deze geven alle betrokkenen een duidelijk beeld van de verschillende koppelingen en vormen daarnaast waardevolle documentatie. Volgens Dave van Mierlo van FittinQ heeft deze degelijke aanpak en de constructieve samenwerking tussen de betrokken partijen geleid tot een succesvol integratieproject.

 

“Mede dankzij de inzet van de integratie specialisten van Copernicus hebben we de pilot succesvol afgerond en hebben we de basis gelegd voor een toekomstvast integratie platform”

– Dave van Mierlo, Project Manager bij FittinQ


 

De rol van Copernicus


Tijdens de pilot hebben de integratiespecialisten van Copernicus de volgende activiteiten uitgevoerd:

  • Advisering over de benodigde infrastructuur en architectuur.
  • Ondersteuning bij het ontwikkelen van de ‘paper mappings’.
  • Ontwikkelen van de technische mappings. Dit zijn Javacomponenten die zorgen voor de vertaling, conversie en dataverrijking van de informatiestromen.
  • Implementatie op Niklas waaronder het opzetten van de datacommunicatie en het inregelen van de Exception Handling.
  • Ondersteuning in het testtraject en bij de go-live.

 

“This was an interesting project that required detailed knowledge of a number of varied systems and business views, giving us at Copernicus the opportunity to utilize our experience in the execution of a custom tailored integration between two vastly different platforms.”

– Caitlin Fairhurst, Integration specialist at Copernicus.


 

Over het Niklas Integration Platform


Niklas is het betaalbare en schaalbare integration platform voor al uw Business-to-Business Integratie en Applicatie Integratie. Het platform stelt organisaties op eenvoudige wijze in staat om volledig geautomatiseerd elektronisch informatie uit te wisselen met interne applicaties, andere organisaties of cloud diensten.

 

Managed EDI


Bent u op zoek naar een oplossing om snel en eenvoudig EDI te kunnen toepassen met uw handelspartners? Ons Managed EDI platform is bij uitstek geschikt voor bedrijven die hun EDI willen outsourcen omdat zij zelf niet over de juiste resources en middelen beschikken. Wij bieden complete turn-key EDI oplossingen zodat u zich kunt concentreren op zaken die wel tot uw kerntaken behoren.

Lees hier meer over Managed EDI »