Navision gekoppeld met service portal

Voor een grote dienstverlener, die projecten in openbare verlichting en verkeerregel- en parkeerinstallaties realiseert, bouwden wij een slimme integratieoplossing. Een groot deel van hun klantenkring bestaat uit overheden zoals provincies, gemeenten en waterschappen. Ook het beheer en onderhoud hebben zij in hun portefeuille. Om dit beheer in goede banen te leiden, is het nodig om alle informatie in achterliggende systemen op rolletjes te laten lopen.

Onze klant gebruikt Navision als ERP pakket. Hierin registreren zij al hun objectgegevens en voeren ze ook meldingen in die zij van hun klanten telefonisch of per e-mail ontvangen. Dit zijn servicemeldingen wanneer bijvoorbeeld een object gerepareerd moet worden. Naast Navision, zetten zij ook een webportal in om hun klanten eenvoudiger te informeren over de status van een servicemelding. De informatie omtrent de meldingen in de webportal komt uit Navision. De in Navision ingevoerde meldingen, moeten medewerkers handmatig exporteren en uploaden in de portal. Om dit proces efficiënter in te richten en foutieve invoer te beperken, gaan zij de ingevoerde gegevens vanuit Navision automatisch doorzetten naar de webportal. Voor dit traject schakelden zij de expertise van Copernicus in.

Service Portal

Onze klant heeft een eigen portal die zij inzetten om klanten te informeren over de status van meldingen. Het biedt toegang tot actuele beheer- en onderhoudsgegevens van de openbare verlichtingsinstallatie. Momenteel werkt de portal één kant op, echter in de nabije toekomst is het de bedoeling dat klanten de portal ook gebruiken om meldingen in te sturen naar Navision. Om het proces van statusupdates over meldingen te automatiseren, maken zij gebruik van ons integratieplatform Niklas.

Navision naar de service portal

Het uitwisselen van gegevens tussen ERP systeem Navision en de service webportal gaat niet rechtstreeks. Beide systemen hanteren een ander data formaat. Hierdoor is het nodig om eerst een vertaalslag te maken naar het juiste data formaat, voordat deze verwerkt kan worden door het ontvangende systeem. Niklas zorgt voor deze transformatie. Vanuit de service portal betreft het een REST API met een JSON formaat en Navision hanteert een SOAP Webservice met een XML berichtformaat.
De huidige oplossing bestaat uit een aantal koppelingen waarbij de service portal bepaalde requests instuurt op Niklas, waarna Niklas de informatie gaat ophalen bij Navision om deze vervolgens te transformeren naar het service portal formaat en synchroon terug te sturen.

Dedicated Niklas integratieplatform

De klant heeft een dedicated Niklas platform. Dit houdt in dat zij een exclusief gehoste omgeving hebben waarop het integratieplatform draait. Hierdoor zijn zij in staat ook zelf koppelingen te ontwikkelen en houden zij controle over het volledige proces. Het is altijd mogelijk om terug te vallen op onze integratiespecialisten wanneer het nodig is.
Onderstaande koppelingen zijn gerealiseerd:

Navision koppelt met service portal

Met uitzondering van ‘Assets’, initieert de service portal de koppelingen en betreft dit synchroon dataverkeer. De koppeling verwerkt requests vanuit het aanroepend systeem. Vervolgens zorgt deze voor berichttransformatie naar het ontvangend systeem en de response afhandeling terug naar aanroepend systeem.

Gedurende het traject is het initiële project uitgebreid. De meldingen van klanten worden inmiddels automatisch naar Navision gestuurd. Dit betreft berichten van twee grote gemeenten, waarvan één haar berichten via hun interne systeem aanbiedt. Copernicus maakt van deze ontvangen berichten automatisch service calls aan in Navision.

Resultaten

Door het meldingsproces grotendeels te automatiseren, besparen zij veel tijd en geld omdat zij geen externen meer in hoeven te huren voor de handmatige werkzaamheden. De data die zij voorheen tweemaal daags vanuit Navision importeren in de service portal vervalt. Deze ontwikkeling zet zich door wanneer het laatste deel, het insturen van meldingen, ook volledig via de portal gaan. Ook hebben klanten nu direct de actuele statusinformatie beschikbaar over hun meldingen.

Monitoring van de informatiestromen gebeurt centraal op Niklas. Eventuele errors of exceptions worden automatisch gedetecteerd en gerapporteerd. Deze processen draaien volledig autonoom. Niklas biedt een toekomstvaste oplossing die meebeweegt in de behoeften van het bedrijf. Zo kunnen andere (nieuwe) applicaties en datastromen ook eenvoudig worden gekoppeld en meegenomen in het automatiseren van bedrijfsprocessen.


Heeft u ook behoefte aan een betrouwbaar en schaalbaar integratieplatform waarbij u de volledig controle houdt? Wij zetten graag voor u een exclusieve omgeving op voor het beheer van koppelingen met interne of externe systemen. Heeft u liever dat wij u volledig ontzorgen? Kies dan voor onze managed EDI omgeving en onboarding service. Bel ons vandaag nog voor een vrijblijvende afspraak via +31 (0)23 565 60 60 en informeer naar de mogelijkheden.