Business Case: R.M.I. Global Logistic Services

R.M.I.

R.M.I. Global Logistic Services is een wereldwijd opererende organisatie die optreedt als expediteur voor het transport van chemische stoffen en levensmiddelen. De levensmiddelen transporten worden uitgevoerd door R.M.I. Food Logistics en chemische transporten door R.M.I. Chemical Logistics. Werkend vanuit hun hoofdkantoor in de haven van Rotterdam bieden ze allesomvattende logistieke oplossingen voor het vervoer van chemische stoffen en levensmiddelen.

Aanleiding

Wanneer een klant een transportopdracht indient bij R.M.I. gaan zij op zoek naar een passende oplossing. De wijze waarop een opdracht bij hen binnenkomt verschilt per klant. Een deel stuurt een order direct vanuit het eigen ERP systeem, anderen gebruiken hiervoor een Transport Management Systeem (TMS).

Alle orders worden door R.M.I. verzameld in hun ROS ERP systeem. Met het oog op efficiëntie en kostenbesparing koos R.M.I. ervoor het invoeren van orders te gaan automatiseren met EDI. Dit betekent dat systemen van handelspartners een order direct naar het ERP systeem van R.M.I. kunnen versturen middels verschillende EDI koppelingen.

Om ervoor te zorgen dat alle informatiestromen van de verschillende systemen correct aansluiten op het eigen ERP systeem werd integratie specialist Copernicus ingeschakeld. Wij zijn een ervaren speler in de logistieke sector en hebben de expertise die nodig is voor het koppelen met diverse TMS systemen.

Analyse

Om te beginnen zijn we gestart met het in kaart brengen van alle benodigde informatiestromen tussen R.M.I. en haar handelspartners. In deze fase is gekeken in hoeverre de betrokken systemen toegankelijk zijn om mee te koppelen.

Onderstaande afbeelding is een vereenvoudigde weergave van de verschillende informatiestromen. Centraal staat onze “Enterprise Service Bus”: het Niklas Integratie Platform.

 

Informatiestromen RMI

Fig. 1 Informatiestromen R.M.I. – Handelspartners

 

Een order van een klant wordt door Niklas opgevangen en in het juiste formaat doorgestuurd naar ROS. Wanneer de order door R.M.I. wordt bevestigd, wordt er elektronisch een bevestiging gestuurd richting Niklas, die het bericht vertaald en doorstuurt naar het systeem van de klant. R.M.I. kan vervolgens het transport gaan regelen met de transportbedrijven waarmee zij is verbonden.

Ontwikkeling

Toen er een duidelijk beeld was van alle benodigde koppelingen is het ontwikkelproces begonnen. In deze fase worden mappings gemaakt die een inkomend bericht of bestand lezen en deze transformeren naar een gewenst output formaat. Het doel van de mapping is om er voor te zorgen dat een inkomend bericht dusdanig wordt getransformeerd, zodat het geheel automatisch verwerkt kan worden door ROS. Uiteraard geldt hetzelfde voor uitgaande berichten.

We koppelden R.M.I. met de volgende Transport Management Systemen:

 

Copernicus koppelt met Transporeon
Koppelen met Elemica
Koppelen met Kewill
Fig. 2 Transport Management Systems

 

Web Portal

Gedurende de ontwikkelfase werd duidelijk dat een bericht van een klant niet altijd alle leverancier-specifieke informatie bevat die ROS nodig heeft. Zo vraagt ROS bijvoorbeeld om een ID van de specifieke handelspartner. Een handelspartner daarentegen verstuurt uit eigen naam en ziet geen reden om een ID aan haar berichten toe te voegen. Een incompleet bericht kan niet door ROS worden opgepakt.

Om dit probleem op te lossen is onderweg een stuk dataverrijking nodig. Op weg naar ROS moet het bericht van een klant worden aangevuld met het juiste ID en/of andere missende data, zodat het zonder problemen in ROS verwerkt kan worden. Met het oog op gebruiksvriendelijkheid ontwikkelde we hiervoor een speciale web portal.

 

RMI web portal

Fig. 3 Web Portal

 

Op het moment dat een bericht bij Niklas binnenkomt wordt gekeken naar een referentietabel binnen de webportal en worden ontbrekende waarden automatisch toegevoegd/aangepast. Via de web portal kan deze referentietabel door R.M.I. met alle benodigde informatie worden aangevuld.

Wanneer een bericht binnenkomt met ontbrekende waarden die niet bekend zijn in de referentietabel, wordt er een mail gestuurd richting R.M.I. ter notificatie. Zij kunnen vervolgens op het web portal inloggen en via een gebruiksvriendelijke interface de ontbrekende waarden toevoegen. De volgende keer dat hetzelfde bericht binnenkomt wordt de waarde herkend en vanuit de referentietabel automatisch aangevuld.

Implementatie

Na het afronden van de mappings zijn we in afstemming met R.M.I. begonnen met het opzetten van de informatiestromen op ons platform. Het project wordt stapsgewijs per klant uitgerold. Voordat dit gebeurt worden de koppelingen uitvoerig getest en de verzonden berichten gevalideerd. Op dit moment staan de koppelingen met Carini en Transporeon live. In de volgende stap worden de koppelingen met Kewill en Elemica live gezet.

Wanneer alle koppelingen met handelspartners live staan en naar wens werken, gaan we de volgende fase van het project in. Hierin zullen we koppelingen maken met de transportbedrijven waar R.M.I. mee samenwerkt. Zo gaat in de toekomst het hele proces vanaf transportorder tot het inplannen van het daadwerkelijke transport via EDI.

Resultaat

De stap naar EDI betekent dat veel handelingen die voorheen handmatig werden uitgevoerd nu zijn geautomatiseerd. Dit zorgt voor een hogere mate van efficiëntie en minder gemaakte fouten. Voor prospects die gebruikmaken van Transporeon, Elemica of Kewill is het interessanter geworden om samen te werken met R.M.I. De koppelingen zijn ontwikkeld, dus een nieuwe koppeling met een van deze TMS systemen kan snel in productie worden gebracht.

Managed EDI

Bent u net als R.M.I. op zoek naar een partner die uw systemen koppelt met uw handelspartners? Neem dan contact met ons op via onderstaande button of bel ons direct op 023 565 6060. We vertellen u graag wat er mogelijk is en hoe wij u succesvol koppelen met al uw handelspartners.