Copernicus implementeert Niklas voor koppeling met gemeentelijke systemen

Copernicus koppelt met gemeentelijke systemenAls eerste in Nederland bezorgt AMP Groep paspoorten en identiteitsbewijzen waar en wanneer de burger het wenst. In diverse gemeenten hoeft de burger dankzij AMP alleen nog voor de aanvraag naar het gemeentehuis te gaan. Dit is vooral erg prettig voor bijvoorbeeld mensen die slecht ter been zijn of voor mensen die vanwege hun werktijden lastig in staat zijn hun documenten op het gemeentehuis op te halen.

De bezorging van paspoorten en identiteitsbewijzen wordt ondersteund door een groot aantal informatiestromen. Om deze informatiestromen in goede banen te leiden heeft AMP besloten een middleware oplossing te implementeren voor de koppeling met de gemeentelijke systemen.

Na een uitgebreid selectieproces is de keuze gevallen op het Niklas integratieplatform van Copernicus omdat dit platform voldoet aan de gestelde eisen qua veiligheid, betrouwbaarheid en schaalbaarheid. Naast implementatie van het integratieplatform is Copernicus ook betrokken bij het ontwikkelen van de interfaces met de gemeentelijke systemen en levert Copernicus de support en ondersteuning op het platform en de ontwikkelde koppelingen.

Het project

Begin april 2014 is het project gestart met het installeren van Niklas op de VM servers van AMP. Omdat de pilot gemeenten software van Centric gebruiken, zijn vervolgens de interfaces met de Centric systemen ontwikkeld en op Niklas geïmplementeerd. In totaal zijn er 9 interfaces ontwikkeld voor gegevensuitwisseling tussen de back-office systemen van AMP en de Centric systemen. De gegevensuitwisseling verloopt via webservice aanroepen die door het gemeentesysteem geïnitieerd worden. Omdat hierbij gebruik wordt gemaakt van open standaarden kunnen andere leveranciers van gemeentelijke systemen eenvoudig aansluiten op het platform van AMP.

Eind mei is de gehele oplossing binnen budget en op tijd opgeleverd en heeft Copernicus de systeembeheerders van AMP opgeleid om zelfstandig beheertaken te kunnen uitvoeren. Door de generieke opzet kunnen zij nieuwe gemeenten binnen enkele minuten toevoegen aan het platform.

Monitoring & Control

Gezien de aard van de informatie die wordt uitgewisseld is het voor AMP essentieel dat de informatiestromen goed gemonitord kunnen worden, één van de sterke punten van Niklas. Verstoringen of uitzondering worden door Niklas direct gemeld naar de eerste lijns support zodat adequate actie genomen kan worden. Hiermee verwezenlijkt AMP haar eigen slogan “Tot in de puntjes bezorgd”.

“Tijdens de realisatie van het project werd duidelijk dat we de juiste beslissing hebben genomen door met Copernicus in zee te gaan. Hun heldere communicatie heeft zeker bijgedragen aan het succes van dit project. Daarnaast hebben we erg prettig samengewerkt met de consultants van Copernicus die bij de realisatie van dit project betrokken waren.” Eric Gloudemans – Project Manager AMP Groep