HUSA Logistics werkt efficiënter met managed EDI

trein HUSATransport over weg, spoor, en water komen bijeen bij HUSA Logistics in Veendam. Dit maakt HUSA een unieke logistieke partner met veel extra diensten waaronder warehousing en het ompakken van artikelen.

Voor een grote klant verzorgt HUSA Logistics de logistieke processen. Dit houdt in dat zij bij de productlocaties van de klant goederen ophalen en opslaan in hun eigen warehouse. Op basis van de voorraad op deze locatie stuurt de klant orders om producten uit te leveren. HUSA kijkt vervolgens welke vervoerswijze zij inzetten: per truck of container. Laatstgenoemde zetten zij het meest in om de producten intermodaal te verladen.
Om al deze handelingen in goede banen te leiden is een juiste informatieuitwisseling cruciaal. HUSA koos voor de managed EDI oplossing van Copernicus om de berichtenuitwisseling tot stand te brengen.

Klantspecifieke oplossing

Om berichten tussen deze klant en het Warehouse Management System (WMS) ‘BackCasic’ van HUSA uit wisselen, was het noodzakelijk om een goede EDI uitwisseling op te zetten. Copernicus bouwde een klantspecifieke oplossing om dit berichtenverkeer in te richten en te faciliteren. Hierbij maakt HUSA gebruik van het integratieplatform ‘Niklas’.
HUSA gebruikt EDI voor de orderintake van zowel inbound- als outbound goederen. Ook vergelijken ze automatisch voorraadaantallen tussen verschillende systemen. Naast de traditionele EDI maakt HUSA gebruik van webservices om gegevens uit te wisselen, zoals statuswijzigingen die realtime doorgevoerd en bevestigd worden.

Voorheen werkte HUSA deels in het SAP systeem van hun klant: de orders werden geprint op SAP printers waarna deze gegevens handmatig aan een order werden toegevoegd. Ook wisselden zij via een oude koppeling tussen de systemen enkele basale gegevens uit. Na het verwerken van de orders in het systeem van HUSA, actualiseerden zij de informatie ook in het systeem van hun klant.

Deze manier van werken zorgde voor veel handmatig invoerwerk. Naast een verminderde efficiency, was dit foutgevoeliger. Door deze processen zoveel mogelijk te automatiseren, kan HUSA logistics nu processen en taken efficiënter inrichten.

Van EDIFACT naar XML

De klant stuurt EDIFACT berichten via AS2, terwijl HUSA Logistics het XML berichtformaat gebruikt en via FTP stuurt. Om ervoor te zorgen dat beide partijen elkaars berichten ontvangen, is een goede transformatie naar het juiste bestandsformaat nodig.

Informatiestromen HUSA Logistics

Informatiestromen HUSA Logistics

HUSA gebruikt de volgende berichtformaten:

  1. PRICAT: klant stuurt artikelinformatie naar HUSA
  2. DESADV: klant stuurt bericht over te leveren goederen
  3. RECADV: HUSA stuurt na levering bevestiging terug
  4. INSDES: klant stuurt opdracht voor het versturen van goederen

Met een PRICAT bericht geeft de klant artikelinformatie door. Niklas stuurt dit bericht door naar het WMS van HUSA. Dit bericht zorgt voor een up-to-date artikelbestand in het WMS waardoor we leveringsinformatie eenvoudig en secuur kunnen matchen. De klant blijft hierbij verantwoordelijk voor het up-to-date zijn van de artikelinformatie. HUSA verrijkt de informatie om het WMS zo efficiënt mogelijk te laten werken.

Zodra de klant artikelen naar HUSA stuurt, communiceren zij dit in een DESADV bericht. Zo weten zij welke artikelen er wanneer geleverd worden aan het warehouse.
In reactie op de levering stuurt HUSA na controle en inslag een RECADV bericht terug. Dit zijn beide digitale pakbonnen waarin details over de aflevering staan.

Opdrachten ontvangen en verwerken

Ook kan deze klant opdracht geven voor het versturen van hun goederen die in het warehouse opgeslagen zijn. Dit doen zij door het sturen van een INSDES bericht. Hierin staat de instructie over het sturen van artikelen conform een aantal vereisten zoals aantallen, wijze van verpakken en andere specificaties. HUSA pickt de juiste artikelen en zorgt dat deze op tijd klaar staan voor transport. In veel gevallen verzorgen zij ook dit transport en zorgen ze voor aflevering van het artikel op bestemming of in de haven. Op het moment dat de artikelen op transport gaan geeft HUSA met een OSTRPT bericht aan dat de goederen verzonden zijn.

Na het ontvangen of versturen van artikelen, vindt er een voorraadmutatie plaats. Middels een INVRPT bericht type x85 wordt dit aan het systeem doorgegeven. INVRPT x35 is het berichttype waarmee dagelijks een verschil in voorraad tussen de 2 systemen bepaald wordt.

Met deze nieuwe EDI oplossing voldoet HUSA Logistics aan de wensen van haar klant en zijn zij verzekerd van een toekomstvaste oplossing, waar ook andere klanten van HUSA probleemloos op aan kunnen sluiten voor een effectieve berichtenuitwisseling.

Managed EDI

Heeft u ook een klant waarmee u EDI berichten wil uitwisselen, maar heeft u deze expertise niet in huis? Kies dan voor Managed EDI van Copernicus! Wij bouwen alle nodige koppelingen en zorgen voor het beheer hiervan in onze eigen veilige omgeving. Daarnaast kunt u onze Onboarding service inschakelen waarbij wij fungeren als het technische aanspreekpunt voor uw klanten tijdens het opzetten van de koppeling. Onze integratiespecialisten zorgen ervoor dat wij alle technische informatie krijgen die nodig is terwijl u zich zorgeloos kunt richten op uw dagelijkse bedrijfsvoering. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.