EDI

Electronic Data Interchange (EDI), is de gestructureerde elektronische gegevens uitwisseling tussen verschillende computersystemen en applicaties. Dit kunnen financiële, logistieke of commerciële gegevens zijn. Hierbij kunt u denken aan de elektronische gegevens uitwisseling zoals:

  • Facturen
  • Orders / orderbevestigingen
  • Pakbonnen
  • Notificaties
  • Verzekeringclaims
  • Etc.

En niet onbelangrijk: door deze automatisering is geen menselijke tussenkomst meer nodig. EDI maakt gecodeerde documentatie die goed leesbaar is voor applicaties.

electronic-data-interchange

De voordelen van EDI

Bedrijven gebruiken EDI om op een snelle en efficiënte manier zaken te kunnen doen met hun handelspartners en klanten. Hier zijn natuurlijk nog vele andere voordelen aan verbonden, waaronder de volgende:

  • Snellere uitwisseling van informatie
  • Minder kans op fouten
  • Minder papierwerk
  • 24/7 beschikbaar
  • Een snellere doorlooptijd van orders
  • Een goed voorraad beheer

Kortom, een verhoging van de servicegraad en daarmee ook de klanttevredenheid. Niet heel gek dus, dat veel bedrijven vandaag de dag de voorkeur geven aan elektronisch zakendoen!


Soorten Electronic Data Interchange

Bedrijven die EDI toepassen kunnen hier verschillende berichtformaten voor gebruiken. Sommige EDI berichten zijn speciaal ontwikkeld voor bepaalde sectoren, terwijl andere berichtsoorten meer generiek van aard zijn. Naast de traditionele EDI berichtformaten wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van XML of JSON berichten. Het voordeel van XML is dat dit formaat eenvoudig gevalideerd kan worden tegen een schema (XSD) en ook makkelijk in een web browser getoond kan worden. Daarbij is XML beter leesbaar dan het traditionele EDI zoals EDIFACT of X12.

JSON (JavaScript Object Notation) is een lichtgewicht formaat voor data-uitwisseling. Dit is ook voor programmeurs gemakkelijk te gebruiken en daarbij makkelijker te verwerken voor computers.

JSON

Data kan op verschillende manieren uitgewisseld worden. Daarom zijn er verschillende soorten EDI welke in werkelijkheid het meest gebruik worden. Dit kan via VAN’s, VPN’s of standaard protocollen als (S)FTP en EMAIL. Of via een synchrone benadering zoals via HTTP(S) (rest/webservice) en AS2.

De synchrone benadering is kenmerkend voor het client/server-model voor interactieve applicaties; ‘customer-to-business’ (C2B) in e-commerce jargon. Het tegenovergestelde, de asynchrone systemen, zijn verbindingsloze systemen. Dit heeft als gevolg dat het dataverkeer op elk willekeurig moment gestuurd kunnen worden.

Voor het transport van de berichten zijn er diverse methodes voor datacommunicatie beschikbaar. Waar vroeger veel gebruikt gemaakt werd van Value Added Netwerken (VAN’s) wordt tegenwoordig vaker gebruik gemaakt van protocollen die gebaseerd zijn op internet technologie (Transmission Control Protocol).


EDI implementeren

Het daadwerkelijk implementeren van EDI vereist natuurlijk een aantal stappen en processen. Door dit op de juiste manier te structureren voorkomt u dat zich later eventuele problemen voor doen. Besluit u als organisatie om te starten met EDI, kies dan een team welke verantwoordelijk is voor de communicatie met de EDI specialist. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van uw organisatie. Hierna moet u kijken naar de soort EDI oplossing welke het meest geschikt is voor uw business. Het juiste EDI systeem wordt bekeken vanuit 4 oogpunten, namelijk:

  1. het telecommunicatiemedium
  2. een EDI vertaler
  3. de interface
  4. de applicatie software

Hierna kan het echte werk beginnen: de systeemconfiguratie. Iedere organisatie heeft natuurlijk zijn eigen vereisten waar het EDI platform aan moet voldoen. Het integreren van het systeem met de bestaande bedrijfsapplicaties is een belangrijk onderdeel. Nadat de mapping (koppeling) klaar staat en je het EDI systeem zo goed als klaar hebt staan binnen uw organisatie, zal u nog met de specifieke handelspartners moeten testen of het systeem werkt. Een zogeheten pilot met een kleine groep handelspartners.


Niklas biedt de oplossing

Met het oogpunt op de implementatie van een dergelijk integratie platform, heeft Copernicus het Niklas Integration Platform ontwikkeld. Hiermee kunt u als organisatie op eenvoudige wijze geautomatiseerd elektronisch informatie uitwisselen met andere organisaties en tussen interne applicaties. Met behulp van Niklas kunt u uw backoffice integreren met de systemen van handelspartners en klanten. U kunt snel en eenvoudig inspelen op veranderingen omstandigheden, nieuwe koppelingen realiseren en aanpassingen doorvoeren. Daarnaast krijgt u volledig inzicht in de informatiestromen over en weer. Niklas vormt de perfecte basis voor effectieve EDI! En niet te vergeten: Niklas is betaalbaar en schaalbaar.

Wat doet Niklas?

De kernfunctionaliteit van Niklas is een transformatieproces, waarbij inkomende elektronische berichten na ontvangst worden omgezet naar een berichtformaat, dat door de ontvangende systemen kan worden verwerkt. Tijdens het transformatieproces worden de berichten volgens uw eigen business rules ‘gemapt’ naar een ander formaat. Daarbij kunnen ontbrekende gegevens worden toegevoegd (dataverrijking) en vindt formaatconversie plaats. Ook monitoring van het berichtenverkeer, foutafhandeling en statistiekvergaring worden door Niklas uitgevoerd en afgehandeld.

» Lees meer over het Niklas Integration Platform


EDI liever uitbesteden? Managed EDI is de oplossing

Voor organisaties die EDI niet zien als hun kerncompetentie biedt Copernicus ook ‘EDI as a service’: Managed EDI, gebaseerd op Niklas. Wij ontwikkelen de EDI-koppelingen, die wij voor u beheren en hosten in onze eigen Niklas-omgeving. Managed EDI bieden wij aan in een abonnementsvorm op maat en is zeer geschikt voor zowel grote als kleine organisaties.

Wacht dus niet langer en ga aan de slag met een EDI oplossing voor jouw organisatie!