In het familiebedrijf Vespo staat hoogwaardig textiel centraal. Het bedrijf opereert op twee markten binnen de textielsector: Home Textiles en Workwear. Bekende merken van Vespo zijn bijvoorbeeld Walra, Santino en Byrklund. Naast het aanbieden van hun eigen merken, biedt Vespo klanten de mogelijkheid om een private label op te zetten, waarbij Vespo de volledige supply chain voor de klant kan beheren.
Vespo doet zaken met klanten en leveranciers over de hele wereld. Naarmate bedrijven groeien, groeit ook de behoefte aan naadloze integratie. Dit omvat het correct uitwisselen van data met verschillende handelspartners, platforms en webshops. Als hier niet de juiste focus op wordt gelegd, kan dit leiden tot foutgevoeligheid, handmatig werk en gebrek aan efficiëntie.
Ook Vespo had behoefte aan verschillende integraties. Onderstaand zijn vier koppelingen te vinden die Copernicus voor Vespo heeft ontwikkeld, waaronder koppelingen met Shopify, OTTO, Tradecloud, ChannelEngine en Returnless.
Koppeling met Shopify
Shopify is een compleet handelsplatform waarmee je een (online) bedrijf start, laat groeien en beheert. Verkopers kunnen zelf een webshop bouwen en op meerdere plaatsen verkopen, waaronder via internet, mobiel, face-to-face op fysieke locaties en pop-up stores. Momenteel heeft Shopify miljoenen verkopers die hun platform gebruiken.
Vespo gebruikt ook Shopify en had de wens om een orderkoppeling tussen hun ERP-systeem Navision en Shopify tot stand te brengen. Deze koppeling zorgt ervoor dat orders vanuit Shopify worden opgehaald via een Json-bestand en vervolgens worden doorgestuurd naar het Niklas integratieplatform. Het platform vertaalt het Json-bestand naar het gewenste XML-formaat en stuurt het door naar Navision.
OTTO is een van origine Duitse marketplace die is uitgegroeid tot een van de grootste homeshopping-organisatie wereldwijd, met een hoofdvestiging in Hamburg. In de webshop kun je een groot assortiment online shoppen op het gebied van damesmode, herenmode, kindermode en alles omtrent multimedia, wonen & slapen en huishoudelijke apparatuur.
Vespo heeft als doel zoveel mogelijk processen te automatiseren en digitaliseren, waaronder het verwerken van verkooporders. Hoewel Vespo al 90% van hun verkooporders had geautomatiseerd, zou een integratie met OTTO hun ambitie voor sterke groei op het gebied van e-commerce verder ondersteunen. Op verzoek van Vespo heeft Copernicus daarom een orderkoppeling tot stand gebracht tussen het Navision ERP-systeem van Vespo en OTTO.
Koppeling met OTTO
Het distributieproces en de (fysieke) retail zijn aan het veranderen. Daarbij komt ook dat e-commerce enorm snel groeit. We streven ernaar om actief te zijn op de platformen waar de consument zich ook bevindt
Hans van den Broek – Manager Business Systems & Data
Koppeling met Tradecloud One
Tradecloud One is een Supply Chain Platform waarmee je inkooporders kunt monitoren, leveringen kunt plannen, met leveranciers kunt communiceren en real-time KPI’s kunt bekijken. Het platform creëert een gestructureerde omgeving voor diverse processen tussen de koper en leverancier. Hierdoor wordt de overdaad aan data die vaak via e-mails wordt uitgewisseld, geëlimineerd, waardoor het overzicht behouden blijft.
Vespo werkt intensief samen met een breed netwerk van inkoopkantoren en leveranciers in belangrijke productielanden zoals Pakistan, India, Turkije, Egypte, Portugal, Bangladesh en China. Omdat de communicatie via e-mail soms wat uitdagend was en de handmatige verwerking van bestellingen problemen veroorzaakte, was er interesse in de implementatie
van een inkoopsysteem. Het doel was om het inkoopproces zo veel mogelijk te automatiseren, wat moet leiden tot minder fouten, een efficiëntere administratie en een verbeterde beschikbaarheid van informatie.
Op basis van bovenstaande wensen/uitdagingen, is Vespo bij Tradecloud terecht gekomen en heeft Copernicus de integraties verwezenlijkt.
Koppeling met ChannelEngine
ChannelEngine heeft een platform ontwikkeld, dat merken en retails wereldwijd verbindt met marketplaces en online kanalen. Bij Vespo was een directe koppeling met ChannelEngine niet mogelijk. Daarom heeft Copernicus de koppeling tussen ERP-systeem Navision en ChannelEngine via het integratieplatform ‘Niklas’ gerealiseerd.
Returnless is een alles-in-één retourplatform om retourzendingen sneller af te handelen, kosten te verlagen en toekomstige retourzendingen te voorkomen. Returnless biedt een duidelijk overzicht van wat er is geretourneerd, wanneer en waarom. Ook worden onnodige handmatige taken geëlimineerd met automatiseringen. Daarnaast wordt de omzet behouden, omdat er diverse kortingsodes voor klanten worden gegenereerd.
Vespo gebruikt Returnless om hun retouren efficiënt te regelen. Om de retourorders in het ERP-systeem Navision te krijgen, heeft Copernicus een koppeling gemaakt tussen Returnless en Navision. Deze koppeling zorgt ervoor dat nieuwe retourzendingen vanuit Returnless worden opgehaald en vervolgens worden doorgestuurd naar het Niklas integratieplatform. Het platform vertaalt het bestand vanuit Returnless naar het gewenste XML-formaat en stuurt het door naar Navision.
Koppeling met Returnless
Waarom Copernicus als integratiepartij?
“We zijn bij Copernicus terecht gekomen via een gezamenlijke partner. Na inhoudelijke gesprekken kreeg ik een goed beeld van het bedrijf en de mogelijkheden. Het voordeel van Copernicus is dat zij alle bestanden in elk gewenst formaat kunnen omzetten, zodat wij deze rechtstreeks in ons ERP-systeem kunnen verwerken. Nu hoeven we zelf niet de koppelingen te beheren.”
Naast deze voordelen bleek ook dat de samenwerking tussen beide partijen goed verliep. “Het is prettig om een partner te hebben die afspraken nakomt, proactief handelt en meedenkt in het realiseren van de juiste oplossing.” – Hans van den Broek, Manager Business Systems & Data –
Meer weten over onze producten en oplossingen?
Ons team van experts staat klaar om je te adviseren én mee te denken over wat het beste past bij jouw organisatie.
Mail je liever, geen probleem. Vul ons contactformulier in en we nemen snel contact met je op.