Niklas Integration Platform

 
Niklas is de betaalbare en schaalbare Enterprise Service Bus voor al uw Enterprise Application Integration en Business-to-Business Integration. Het platform stelt organisaties op eenvoudige wijze in staat om volledig geautomatiseerd elektronisch informatie uit te wisselen met interne applicaties, andere organisaties en een divers aanbod aan clouddiensten.

Snelle gegevensverwerking


Niklas heeft een sterke focus op snelle gegevensverwerking, schaalbaarheid en ‘supportability’. Het platform ondersteunt transformaties tussen verschillende soorten gegevens en gegevensbronnen waarbij datastromen snel en eenvoudig opgezet kunnen worden, ongeacht dataformaat of communicatieprotocol.

Schaalbaar


Niklas is een zeer veelzijdig integration platform. Afhankelijk van de eisen kan het worden geconfigureerd om te werken als een ‘single server’ toepassing of als een multi-server gedistribueerde omgeving. De functionaliteit van Niklas kan worden verdeeld over meerdere instances en op iedere instance kan een aantal specifieke processen (de zogenaamde ‘engines’) worden geconfigureerd. Het is mogelijk om alle processen of een deel van de Niklas processen over één of meer instances te verdelen wat een zeer flexibele aanpak mogelijk maakt.

Geen vendor lock-in


Voor datatransformaties (mappings) kan Niklas elk mappingtool gebruiken mits deze tool in staat is om ofwel Java of XSLT code te genereren. Als gevolg hiervan is er geen sprake van een zogenaamde ‘vendor lock-in’ in de richting van een eigen mappingtool, iets wat voor veel organisaties een struikelblok is.


 
Enterprise Service Bus
 

Waarom Niklas?

  • Schaalbaar
  • Betrouwbaar
  • Betaalbaar
  • Multi threaded processing
  • Vrije keuze in mapping software
  • Web based GUI
  • Draait op elk Operating System

 

 

Deze klanten gingen u voor:


KPN EZorg
Pooling Partners
Lampenlicht.nl
Van Dale
Versteijnen Logistics
Cass Europe
Score
Synerlogic
BSN Medical
HIT Rail
TNT Innight
Vos Logistics
Transsmart
AMP Groep

 

Features


 

Niklas Integration Platform: monitoring & controle van berichtstromen tot op het laagste niveau.

Monitoring & controle


Het uitgebreide logging mechanisme van Niklas biedt beheerders de mogelijkheid om tot op het laagste niveau de berichtstromen te monitoren. Hiervoor heeft Niklas verschillende logs beschikbaar:

  • Message log
  • Transport log
  • System log
  • Content log
  • Scheduler log
  • Event log

Niklas Integration Platform ondersteunt meerdere lagen van exception handling.

Error & exception handling


Niklas ondersteunt meerdere lagen van exception handling. De meest specifieke laag is die van de uitgaande transporten omdat deze de “retry” functionaliteit ondersteunt. De retry functionaliteit zorgt er voor dat, wanneer een bericht niet de eerste keer afgeleverd kan worden, Niklas het later nogmaals zal proberen af te leveren. De frequentie en interval van de retry functionaliteit is op transport niveau te configureren en wanneer het maximum aantal retries is bereikt wordt dit doorgegeven aan de error handling.

Zodra een uitzondering zich voordoet tijdens het verwerken van een bericht, zal dit worden afgehandeld door de exception handler van de Agreement. Deze handelt alle fouten af voor een Agreement zoals het versturen van email alerts naar beheerders of het sturen van foutieve berichten naar een andere Agreement om de fout daar verder te verwerken.


 

Niklas Integration Platform: Archiver zorgt voor de archivering van de inhoud en meta-data van berichten.

Archiver


De Archiver is een component dat in Agreements gebruikt kan worden en dat zorgt draagt voor het archiveren van de inhoud en de meta-data van berichten. De Archiver kan zeer uitgebreid geconfigureerd worden, van eenvoudig tot zeer complex. Bijkomend voordeel van de Archiver is dat de berichten die gearchiveerd worden, ook benaderd kunnen worden vanuit de logs in de user interface van Niklas, zodat gebruikers berichten kunnen bekijken en downloaden in de verschillende stadia van een Agreement. De Archiver biedt tevens de mogelijkheid om berichten opnieuw te versturen.

 

Niklas Integration Platform: Splitter wordt gebruikt om de payload van een bericht op te splitsen in meerdere berichten.

Splitter


De Splitter wordt gebruikt om de payload van een bericht (mits het een collectie betreft) op te splitsen in meerdere berichten die daarna afzonderlijk verwerkt kunnen worden. De Splitter kan bijvoorbeeld goed gebruikt worden om een groot artikelbestand op te splitsen in meerder kleine berichten en deze – al dan niet multithreaded – in te schieten op een API van een webshop.


 

Content Based Routing


Message Identification is het proces van het herkennen van een bericht wat gebeurt direct nadat het bericht is ontvangen. Op basis van de inhoud van een bericht (Content Based Routing) of op basis van criteria zoals bijvoorbeeld de bestandsnaam kan het bericht gecorreleerd worden aan een Trading Partner en kan het naar een bepaalde Agreement worden gestuurd.

Niklas ondersteunt de volgende herkenningsmethodes;

  • Op basis van de filename
  • xpath
  • Aan de hand van envelope data (bijvoorbeeld bij Edifact of X12 berichten)

 

Trading Partner Management


Organisaties die onderling elektronische documenten uitwisselen worden in EDI terminologie “Trading Partners genoemd”. Trading Partners maken onderling afspraken over zaken als welke gegevens uitgewisseld worden en op welke manier dit dient te gebeuren. Trading Partners kunnen in Niklas worden opgezet en gebruikt worden in Agreements.

Aan een Trading Partner kunnen verschillende identifiers gekoppeld worden en ook kunnen er meerdere contactpersonen aan gekoppeld worden. Wanneer er bijvoorbeeld een exception optreedt in een Agreement voor een bepaalde Trading Partner, kan hiervan een email alert naar de desbetreffende contactpersoon worden gestuurd.


 

Deployment


Niklas gebruikt een real-time configuratiemodel voor het deployen van integraties. Elke wijziging in de configuratie wordt direct doorgevoerd, zonder dat de server herstart hoeft te worden. De wijziging wordt hierdoor direct van kracht.

Niklas beheerders kunnen eenvoudig nieuwe mappings deployen in Niklas. Hierbij kan worden aangegeven op welke omgeving (TST, ACC, PROD)  de mapping gedeployed moet worden.

 

Scheduler


Niklas heeft een speciale engine voor het plannen en uitvoeren van verschillende taken: de Scheduler. De scheduler kan geconfigureerd worden om periodiek bepaalde taken te verrichten op bepaalde (of meerdere) Processing engines. De Scheduler kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor het starten van communicatie sessies, voor het ophalen van gegevens uit een database of voor verschillende onderhoudstaken.


Communication


Niklas is een moderne Enterprise Service Bus en beschikt uiteraard over een grote set adapters voor datacommunicatie. Met deze adapters kunnen zowel synchrone als asynchrone sessies op een beveiligde manier worden opgezet. Hieronder vindt u een overzicht van de adapters die met Niklas worden geleverd:

  • File
  • FTP, SFTP
  • EMAIL  (POP3, POP3S, IMAP, IMAPS, SMTPS)
  • JMS (IBM MQ, ActiveMQ)
  • HotFolder
  • HTTP, HTTPS
  • REST
  • WebServices
  • AS2
  • TCP

Off-the-shelf interfaces


Er zijn diverse off-the-shelf interfaces beschikbaar met o.a.:

  • Dropbox
  • Google Merchant Center
  • De Buren afhaalcentrum
  • Magento
  • Shopify
  • Seoshop
  • Diverse transportbedrijven

Contact


 
Wilt u meer informatie over het Niklas Integration Platform? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier of bel ons op +31 (0)235 656 060 voor een afspraak op ons kantoor in hartje Hoofddorp.